Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


American Football  American Football:

 

PlayerAz amerikai futball  egy rendkívül kemény , sokszor durvának látszó játék, amely felvonultatja a sport összes szépségét: gyors futások, agresszivitás, taktikai fegyelem, nyers erő, pontos dobások, ütközések. Mindezek egyetlen célt szolgálnak: eljuttatni a labdát az ellenfél célterületére (end zone).

 NFL

A legmagasabb szint ahol ezt a játékot űzik a profi bajnokság (NFL – National Football League) : 32 csapatos a liga, melynek döntője, vagyis a Super Bowl a világ legnézettebb sporteseménye évről-évre.

 

 
 
A játéktér:
KépAz amerikai futballt egy labdarúgó pálya méretű játéktéren játsszák. A pálya hossza 120 yard (110 méter), szélessége 53 1/3 yard (49 méter). A pálya hosszanti határvonalát az európai focinál megszokott módon oldalvonalnak (sideline), a keresztirányú határát pedig alapvonalnak (end line) nevezzük.
A játék a pálya középső 100 yardján zajlik, két végén egy-egy 10 yard hosszúságú célterület (végzóna vagy end zone) található. A játékteret 5 yardonként egyenes vonalak Képkeresztezik, és minden yardot úgynevezett hashmarks jelöl, ami a labda pontos elhelyezéséhez szükséges. A félpályát jelző vonal és az end zone határát jelölő vonal (goal line) közötti távolság 10 yardonkét számozva van.
A két end line közepén egy-egy fordított villára emlékeztető kapu van felállítva (régen a kapuk a goal line közepén helyezkedtek el, de később hátra vitték őket az alapvonalra, mert a játékosok sokszor nekiütköztek, amikor befutottak a célterületre).

 

A játékosok:
A futballt két 11 főből álló csapat játssza. Minden csapat három egységből áll: Kép (offense), védők (defense), speciális csapatrész (special team). Az egyes csapatrészeken belül minden játékosnak megvan a maga speciális feladata (link a posztokra). A játék jellegéből és a rengeteg sérülésből adódóan az együttesek sok játékost kell hogy foglalkoztassanak (az NFL-ben egy csapat játékoskerete 53 főből áll). A roster mérete mellett a csapatot irányító edzői stáb létszáma sem csekély, mivel minden csapatrésznek, és azon belül az egyes pozícióknak a munkájáért is külön szakember felel (pl.: offenzív koordinátor, defenzív koordinátor, quarterback edző, linebacker edző … stb), akik a vezetőedző (head coach) koordinálása alatt teszik a dolgukat


 

A játék célja:
A játék célja természetesen a győzelem, amit úgy tud kivívni az egyik küzdő fél, ha több pontot szerez a másiknál. Pontszerzéshez a labdát az ellenfél végzónájába kell juttatni, vagy a kapuvasak közé kell rúgni, amelynek eléréséhez minél beljebb kell nyomulni az ellenfél területére. Az amerikai futball tehát a területszerzés játéka, ennek megfelelően a szabálytalanságokért sem sárga vagy piros lapokkal, hanem területvesztéssel kell bűnhődnie a vétkes alakulatnak (link a büntetésekre).

A pontszerzési lehetőségek az alábbiak:


Touchdown (TD) (6 pt.): Akkor következik be, ha valaki a játékosok közül az ellenfél célterületére (End Zone) viszi be a labdát, vagy az irányító a célterületen álló társának dobja a labdát, aki mindkét lábával érinti a földet, az elkapott labdával a kezében. TD-t elérhet a védő és a támadócsapat is. A védő labdaszerzés után közvetlenül, a támadó pedig egy akciósorozat végén (lehet passz, vagy futás eredménye is).


Field Goal (FG) (3 pt): Ezt csak a támadó Képcsapat speciális egysége (Special Team ) szerezhet. Akkor kerül rá sor, ha a támadó csapat három kísérletből nem tesz meg 10 yardot és negyedikre a kapura lövést választják. Akkor sikeres, ha az U alakú kapu szárai közt megy be az U keresztszára fölött.

 
Safety (2 pt.): A védőcsapat akkor éri el, ha a támadóegység labdás emberét annak saját célterületén szerelik. Ez ráadásul a támadási jog átadásával (Kick off) is jár. Ez elégé ritkán történik.


Extra point (2 pt): Úgynevezett két pontos kísérlet (Two Point Attempt), TD után van rá lehetőség. A két pontért át kell vinni újra a labdát a gólvonalon, a 2 yardos vonalról indulva, 1 kísérletből, hasonlóan a Touchdown-hoz.

 
Extra point (1 pt): Szintén TD után van lehetőség. Ez az általános választás. Egy 20 yardos FG kísérlet a kapuval szemben

 
A játékidő:
A mérkőzések négy, egyenként 15 perces negyedből állnak. A második negyed után félidő következik. A mérkőzések természetesen nemcsak másfél óráig tartanak, Képhisz játék közben többször is megállítják az órát (pl.: támadáscsere, szabálytalanság, labdával történő pályaelhagyás esetén), és nem szabad megfeledkezni az edzők által kezdeményezhető időkérésről (timeout, félidőnként három) illetve a bírói ítélet felülvizsgálatának lehetőségéről (challenge, félidőnként k ettő) sem.
Ha a játékidő végén az eredmény döntetlen, akkor hosszabbítás (overtime) következik, amelynek hossza szintén 15 perc. Ha ez idő alatt az egyik csapat pontot szerez, akkor vége a mérkőzésnek, vagyis a hirtelen halál szabálya van érvényben. Az alapszakaszban hosszabbítás utáni döntetlen esetén is vége az összecsapásnak, rájátszás esetén azonban újabb overtime period következik.

 
A játék menete:
A mérkőzés mindkét félideje kezdőrúgással (kickoff) indul (ilyenkor mindkét küzdő fél részéről az ún. speciális csapatrész van a pályán). A rúgó játékos saját térfelének 30 yardos vonaláról lövi el a földre állított labdát, igyekezve azt mélyen az ellenfél térfelére juttatni. Ha a labda az end zone-ban esik le vagy elhagyja azt, akkor a fogadó (returner) csapat 20 yardos vonalától indulhat a támadás (touchback). Ha a rúgás oldalirányban hagyja el a játékteret mielőtt bárki hozzáérne, akkor saját 40 yardos vonaláról támadhat a labdát fogadó alakulat (tehát szinte félpályányi területet kapnak ajándékba, súlyosan büntetve a rúgást rosszul elvégző játékos csapatát).
Speciális eset az ún. onside kick, amikor kicsit rúg a kicker, hogy lehetőleg az ő csapata kaparinthassa meg újra a támadás jogát. Ez elég kockázatos megoldás, hisz ha mégis az ellenfél szerzi meg a bőrtojást, akkor sokkal kedvezőbb helyről (field position) indíthatja az akcióját (2003-ban az onside kick-ek 19.5%-a volt csak sikeres!).
KépHa egy jól elvégzett kickoff-ot követően nem lesz touchback, akkor a fogadó csapat visszahordó embere (kick returner) megpróbál a lehető legtovább visszafutni a labdával, így hozva kedvező támadási pozícióba csapatát. Miután szerelték, a  speciális csapatok elhagyják a pályát, átadva helyüket egyik oldalról a támadó, másik oldalról pedig a védekező csapatnak (az is előfordulhat, hogy a kick returner egészen az ellenfél célterületéig jut, ilyenkor kickoff return touchdown történik).
A pályára lépő támadó csapatnak a célja a pontszerzés (touchdown vagy field goal), amiben az ellenfél védekező alakulata természetesen igyekszik őket megakadályozni. A támadóknak négy lehetőségük (down) van legalább 10 yardot előre haladni. Ha ez sikerül, akkor ismét megkapják az első kísérlet jogát (first down), és megint négyszer próbálkozhatnak a minimum 10 yardos előrehaladással (1st&10). Így juthatnak egyre közelebb az áhított Képpontszerzéshez.
Egy adott kísérleten belül alkalmazott játékvariációt play-nek nevezzük. Az edzők által fáradságos munkával k  idolgozott, különböző támadási illetve védekezési variációkat tartalmazó leírást playbooknak nevezzük (offenzív ill. defenzív playbook).

A támadók kétféle módon haladhatnak előre:


Futás (rushing play): az irányító nem passzol, hanem valamelyik futó kezébe adja a labdát (handoff), és ő a földön próbál meg területet nyerni.


Passzolás (passing play): ebben az esetben az irányító rövid (screen pass) vagy hosszabb passzal próbál területet nyerni (sikeres passz–completed, sikertelen passz-incomplete).

A play úgy indul, hogy a támadás kezdőhelyét jelölő vonalra (line of scrimmage) felsorakozó támadó fal közepén lévő center feladja a labdát az irányítónak (snap), a végét pedig a következők jelenthetik:

  • a labdát birtokló támadó játékost a védő(k) a földre dönti(k), vagyis szereli(k) (tackle)
  • a labdát birtokló támadó játékos kifut a pályáról
  • a labdát birtokló támadó játékos az end zoneba fut, vagy itt állva elkapja és birtokolja a labdát (mindkét esetben touchdown)
  • az irányítót labdával a kezében földre viszik a line of scrimmage mögött (sack)
  • az irányító kidobja a labdát a pályáról
  • az elkapó játékos felé dobott labda a földre kerül, mielőtt azt bárki birtokba vehetné (pl.: az elkapó elejti, a védők belenyúlnak, az irányító dobja rosszul - ez mind incomplete pass)
  • (a labdavesztéssel záruló playekkel az alábbiakban foglalkozunk)

Kép
A támadó csapat által végzett előrehaladást, vagyis a playek egymásutánját támadás sorozatnak (drive) nevezzük.

A mérkőzés során természetesen folyamatosan váltják egymást a különböző csapatrészek, hisz mindkét fél támad, védekezik, és a speciális csapatokra is többször szükség van.

Támadáscsere a következő esetekben történik:

  • a támadó csapat pontot szerez (TD vagy FG). Az extra pont (1 vagy 2 pontos) értékesítése után a pontot szerző csapat kickoff-ot végez el, a fentiekben már részletezett módon (tehát ilyenkor ismét a speciális csapatok lépnek pályára, majd a visszahordás után következnek a támadók és a védők, csak épp fordított szereposztásban).
  • a támadó csapat negyedik kísérletre sem tudja megcsinálni a legalább 10 yardos előrehaladást (nem tud first downt szerezni). Ilyenkor a legutolsó play befejezésének helyéről támadhat azKép ellenfél.
  • sikertelen harmadik kísérlet után a támadó csapat úgy  dönt, hogy negyedikre inkább elrúgja a labdát (punt, kézből rúgás), a lehető legmesszebbre szorítva ellenfelét a végzónától (puntolás esetén is a speciális csapatokon a sor, a visszahordó játékost punt returnernek hívjuk, aki szintén érhet el TD-t visszafutásból – punt return TD).
  • a védőjátékos elcsípi az irányító átadását (interception). Ebben az esetben a védő megpróbál visszafutni a lefülelt labdával, hisz csapata onnan támadhat majd, ahol őt megállítják (ha nem sikerül megállítani akkor interception return touchdownt ér el)
  • a támadó játékos elejti a labdát (fumble), amit a védők szereznek meg (fumble lost). Az interception-höz hasonlóan ekkor is megpróbálhat a védő visszafutni a megszerzett labdával (ha elér az end zone-ba, akkor fumble return touchdownt szerez), jobb mezőnypozícióhoz (field position) segítve saját támadóit.
  • a támadó csapat elhibázza mezőnygól kísérletét. Ilyenkor az ellenfél a rúgás helyéről kezdheti meg támadását.
  • a labdát birtokló támadójátékost a saját végzónáján belül szerelik (safety)


Offense (Támadó csapat)

 

A csapat támadó egysége. Akkor vannak a pályán amikor a csapat birtokolja a labdát. Céljuk a pontszerzés

 

Támadó egység általános felállása:


1 fő - irányító (Quarterback - QB)
5 fő - támadó sor (Offensive Line - OL)
1 fő - fogó-blokkoló (Tight End - TE)
1 fő - futó (Running Back - RB)
1 fő - futó-blokkoló (Full Back - FB)
2 fő - fogó (Wide Recevier - WR)

 

Offensive line (támadó fal)

A közfelfogással szemben a támadó csapat legfontosabb része. Azt az 5 embert nevezik Offensive line-nak, akik a labda kiindulási vonalán (line of scrimmage) állnak legközelebb a labdához. 5 nagytermet? és súlyú játékos, akiknek a célja futójátékos előtti blokkolás, illetve az irányító megvédése a rátámadó védőktől. A labdát nem lehet nekik passzolni.

 

-Tackle (T)(OT)

Az 5 fős támadó fal két szélén helyezkednek el. Kettő van belőlük. Elsődleges feladatuk az irányító védelmezése passzjátéknál, valamint az ellenfél védőinek eltolása futójáték esetén. Általában magas és nagy súlyú játékosok játszanak tackle pozícióban. Átlagos méreteik: 188-200 cm, 300-370 font (135-170 kg).
Számozás: 60-79


-Guard (G)(OG)

A két tackle mellett, 1 pozícióval beljebb állnak fel. 2 van egyszerre a pályán. Legfontosabb feladatuk az ellenfél védőinek blokkolása a futásoknál. Természetesen ők is részt vesznek az irányító védelmében a passzjátékoknál. Oldalsó futásoknál sokszor ők azok, akik a falból kilépve a futók előtt törik az utat. Átlagos méreteik: 185-200 cm, 300-360 font (135-160 kg)

Számozás: 50-79

 

-Center(C)

 A támadó fal középső játékosa. 1 center van a pályán. A kezdővonalon, az ő kezében van a földre érintett labda, amit Képaz előre megbeszélt jelzés alapján indít el (Snap). Ez történhet úgy, hogy a közvetlenül mögötte álló irányító kezébe adja a labdát a két lába között, vagy un. Shotgun” formáció esetén a 3-4 yarddal hátrébb álló irányító kezébe dobja hátra, szintén a két lába között. Miután a labdát az irányítónak adta, a további feladata a blokkolás, attól függően, hogy futó vagy passzjátékról van szó. Ők az Offensive line vezérei. Átlagos méreteik: 185-200 cm, 290-330 font (130-150 kg) 

Számozás: 50-79

 

 

-Quarterback (QB) [irányító]

Kép A játék indítása előtt a center háta mögött helyezkedik el. 1 irányító van mindig a pályán. A sisakba épített adó-vevőjén keresztül kapott utasításokat ő mondja el a támadócsapat többi játékosának, az ő jelzésé re indul minden play. Minden játék előtt lehetősége van „átrendezni” a támadó csapat játékosait, illetve az előre megbeszélt játékot is megváltoztathatja (audible). A játék indítása után ő kapja a labdát a centertől, amit az előre megbeszéltek alapján, vagy egy futójátékos kezébe ad (handoff), vagy elpasszol. Előre passzolni csak a kiinduló vonal (line of scrimmage) mögül lehet. Ha nem sikerül passzolnia, akkor lehetősége van saját magának is futni a labdával. Elsődleges feladatai mellett, néhány fajta futójátéknál neki is blokkolnia kell az ellenfél védőit. Átlagos méreteik: 185-198 cm, 200-240 font (90-110 kg)

Számozás: 1-19

 Kép

Running backek (Futójátékosok)

Az irányító mögött felálló játékosokat nevezzük  runningbackecknek. Nevükből adódóan legfőbb feladatuk a futás a labdával.

 

-Fullback (FB)

Alapfelállásban az irányító mögött, de a futójátékos előtt helyezkedik el vagy azzal egyvonalban. Vannak olyan felállások, amikor nincs a pályán, de maximum 1 tartózkodik a pályán belőle. Fő feladata a running back előtt futva blokkolni, de egyes variációkban ő fut a labdával. Passzolva is kaphatja a labdát. Vannak olyan passzjátékok amikor az irányító megvédésében segít. Általában a sima runningbackeknék nagyobb méretú játékosok játszanak fullbacket. Régebben sokkal többet használták futásra őket, de ma már néhány csapat nem is használ full backet. Átlagos méreteik: 175-185 cm, 220-260 font (100-120 kg)

Számozás: 20-49

 

-Runningback (RB) /tailback, halfback/ [futójátékos]

Ha van fullback a pályán akkor, mögötte helyezkedik el. Általában 1 van belőle egyszerre a pályán, de néhány formációnál egyszerre 2. Futójátékoknál általában ő kapja a labdát az irányítótól és megpróbál vele futva yardokat szerezni. Sokszor passzokkal is keresik a pályán, illetve néha csak az irányítót kell védenie. Általában alacsony termet? játékosok, mivel az alacsonyan lévő súlypont miatt jobban váltanak irányt. Vannak nagyobb termet? RB-k, akik testi erejüket kihasználva próbálnak futni, általában középen, illetve gyors, jól mozgó futók, akik ezt az erényüket használják ki a védők átjátszására. Átlagos méreteik: 175-185, 185-230 font (85-105 kg)
Számozás: 20-49

 

-Wide receiver (WR) [szélső elkapó]

Általában a pálya két szélén helyezkednek el. Felállástól függetlenül 0-5 játszik egy-egy playben. Ötnél többen nem lehetnek a pályán. Elsődleges feladatuk, az irányító által dobott labda elkapása. Minden playben, az előre megtervezett útvonalon előre futnak (route), próbálva lerázni magukról a védőket. A labda elkapásKép a után természetesen tovább futhatnak vele. Vannak olyan játékok, amikor még az irányító mögött, kapják meg a labdát handoffal, keresztbe futva a line of scrimamge mögött. Az ún. reverse játékoknál a szélső elkapók gyorsaságát kihasználva próbál meg a támadó csapat yardokat szerezni. Fontos feladatuk, hogy ha nem ők kapják a labdát, akkor blokkolniuk kell, vagy a futójátékos, vagy egy másik wide receiver előtt. Általában gyors, jól forduló, jó kez? játékosok lesznek WR-ek, előny a magasság is. Átlagos méreteik: 180-195 cm, 180-220 font (80-100 kg).

Számozás: 10-19, 80-89

 

-Tight end (TE)

A támadó fal mellett közvetlenül elhelyezkedő játékosokat hívjuk tight endnek. Felállástól függően 0-3-ig változik a számuk a pályán. Alapfelállásban egy van belőlük. Amelyik oldalán álnak a támadó falnak, azt az oldalt nevezik erős oldalnak (strong side). Értelemszerűen a másik a gyenge oldal (weak side). Futójátéknál a feladatuk a blokkolás a futó előtt, míg passzjátéknál blokkolhatnak is, illetve a passzt is elkaphatják. Vannak különböző TE-k. Van aki csak blokkol, de általában nem kap passzt, illetve van olyan aki kifejezetten az elkapások miatt van a pályán. A blokkoló tight endek általában lassabb, erősebb játékosok, míg az elkapó TE-k, magas, gyorsabb, jó kezű játékosok. Vannak olyan csapatok, akik már nem használnak fullbacket, ezért szinte mindig két tight endes felállásban játsznak. Átlagos méreteik: 110-130 kg, 185-205 cm.

Számozás: 40-49, 80-89

 

 
 
 

Defense (Védekező csapat)

 

Ez a csapatrész felelős az ellenfél támadóalakulatának megállításáért. Több alapfelállása létezik, ezek közül a 4-3 és a 3-4 kerül bemutatásra.

 

Védekező egység általános felállása:


4 fő - védősor (Defensive Line - DL)
3 fő - középső védő (Linebacker - LB)
2 fő - szélső védő (Cornerback - CB)
1 fő - elősöprögető (Strong Safety - SS)
1 fő - söprögető (Free Safety - FS)

4-3 védelem


Napjaink kétségtelenül legnépszerűbb védőalakzata a kilencvenes években terjedt el igazán széles körben az egyre népszerűbbé váló I formation kivédekezésére. A védelem felállása: négy védő falember, három linebacker, két cornerback, két safety. A védőfal és a linebackerek együtesét front seven-nek szokás nevezni, ami egy kettős funkcióval rendelkező egység: egyrészt a futást kell megállítaniuk, másrészt az irányítóra kell nyomást helyezniük. A cornerbackek és safetyk által létrehozott hátsó védőalakulatot secondary-nek hívják, és elsősorban az elkapók levédekezése a feladatuk.

 

-Defensive tackle (DT)

A védőfal két középső embere, a futók kedvének elsőszámú elrontói. Testalkatuk változatos lehet, de jellemző alapkövetelmény a 140kg körüli testsúly.Kép  Magasságbeli kritérium nincsen, de persze itt is a "minél nagyobb annál jobb" elv érvényesül. Fő feladatuk a a támadó fal összes résének betömése, azaz a center-guard valamint a guard-tackle közötti futások megakadályozása. Emelett csak másodrangú dolog ha az irányító komfortjának csökkentéséhez is értenek, hiszen arra vannak további játékosok is.

Számozás: 60-79, 90-99

 

-Defensive end (DE)

A védekező fal két szélén elhelyezkedő játékosok szeme előtt egyetlen cél lebeg: az irányító minél hamarabb történő földbe döngölése. Ehhez mind erőre, mind sebességre szükségük van, ezért testsúlyuk jellemzően nem túl nagy (120kg körül), magasságuk változatos. Fontos megemlíteni hogy kifejezetten sok ügyesség kell feladatuk ellátásához, hiszen náluk jóval nagyobb embereket kell legyűrniük, hogy az irányítóhoz jussanak. Ezért is fejlesztenek ki olyan trükköket, amik alapvetően a sebességükre építenek (pl. lepörgés a blokkolókról).  

DE 3-4es formáció

Számozás: 50-79, 90-99

 

 -Outside linebacker (OLB) [szélső linebacker]

Kép A védőcsapat mindenesei: futás és passz ellen egyaránt alkalmazhatók, továbbá az irányító támadásában is jeleskednek. Igazi atléták, magasak (190cm táján), gyorsak, kemények. Az egyik sztár pozíció védelemben, sok egyetemi játékos áhítozik, hogy profiként ezen a poszton játszhasson. Nagy előnye a középső linebacker pozícióval szemben, hogy nem rá hárul a döntéshozatal, "csak" végrehajtja amit az MLB ráoszt.

OLB 3-4es formáció

Számozás: 50-59, 90-99

 

-Middle linebacker (MLB) [középső linebacker]

A védőcsapat agya, ő felelős a védelem snap-előtti alakításáért. Amint a támadók elfoglalják helyüket az ő dolga már elkezdődik, rögötön utasításokat oszt védőtársainak. Fizikai adottságai nem kiemelkedőek, viszont fontos, hogy jól átlássa a felállást, reálisan tudja értékelni csapattársainak és az ellenfél játékosaianak képességeit, és ezek alapján tudjon döntést hozni. Másik jellemzője hogy mindig a dolgok sűrűjében van, ösztönös játékos aki oldalvonaltól oldalvonalig képes bejátszani a pályát, amit az is bizonyít, hogy rendre a MLB csinálja a legtöbb tacklet a csapatban.

Számozás: 50-59, 90-99

 

-Cornerback (CB)
A pálya két szélén, a receiverekkel szemben elhelyezkedő gyors játékosok. Termetük nem egetrengető, erejük nem mozdít el hegyeket, de rendkívül mozgékonyak, tartani tudják a lépést a szélvész gyors elkapókkal. A egyes kivételes képességű CB-ket a "shutdown" jelzővel szoktak illetni, ami a kivételes zónázási/emberfogási képességükre utal. Őket általában az ellenfél legjobb elkapóira ráállítják, így kiveszik azokat a támadójátékból, ami a többi védő dolgát teszi egyszerűbbé. Éppen mozgékonyságukból következik, hogy sokszor kick/punt returner "mellékállást" is vállalnak a csapat speciális egységében.

Számozás: 20-49

 
-Strong Safety (SS)

Az egyik leghátsó védőembere a csapatnak, általában zónázással tölti idejét a pályán. A két safety közül klasszikusan ő az aki a tight end felőli oldalon Kép(strong side, innen származik a strong safe ty elnevezés) áll. Safety párjához képest valamivel tényleg erősebb, sokszor a védelem második számú vezére a MLB után. Általában nagy ütköző hírében áll, sok szerelést csinál a meccs során, ami az ún. "run support"-nak tudható be (vagyis a front seven munkáját támogatja azzal, hogy a rajtuk átjutni készülő/atjutó futót megállítja). Sok helyen szinte bálványozzák a strong safetyket!

Számozás: 20-49

 

-Free Safety (FS)

Az utolsó ember. Ha az elkapó rajta túljut akkor általában csak egy légüres tér választja el a célterülettől; éppen ezért hatalmas felelőség nyugszik az NFL szinten amúgy nem túl széles vállán. Gyorsaság, jó kezek, keménység, ösztönösség: ezek mind alapkövetelmények egy elsőosztályú free safetynél. Éppen ezért a csapatok is gondosan megválasztják ki kerülhet erre a posztra, és csak legvégső esetben bízzák újoncokra a kezdés jogát. A játékstílus itt is kétfelé húz: van a "kemény ütköző" típus és a "finomkez?" játékos, az egyik akkorát üt az elkapóra hogy elejti a labdát, a másik inkább még a levegőből üti le.

Számozás: 20-49


3-4 védelem



Az elnevezés a három falember - négy linebacker megoszlásból ered, és bár régre nyúló története van, napjainkban vesztett népszerűségéből, aminek oka 4-3 felállás elterjedése. A ligából elég kevés csapat használja ezt a védelmet, mivel a falemberei nem teremnek minden bokorban, kivételes felépítés kell ezen pozíciókhoz, de erről később. További gyengéje hogy a futás ellen verhető, hacsak nincsenek kivételesen jó linebackerek a keretben. Hatalmas erőssége viszont a passzvédelem irányító ellen irányuló formája. Ugyanis itt a négy LB miatt sokkal változatosabb blitz-sémák alakíthatók ki, többek között a belső linebackerek is többször siettethetik a QBt mint egy 4-3 védelemben. Az alábbi pozíciókban különbözik a már ismertetett 4-3 védelemtől:



-Nose Tackle (NT)

Röviden talán a "sűrű" kifejezés találó ezen a pozíción játszó emberekre. Jellemzően nem túl magas (180-190cm), viszont kifejezetten nehéz (150-160kg) játékosok. Feladatuk nagyon összetett, egyrészt a futások két kedvenc célpontját, a belső két rést felügyelik (a center és a guardok közöttiket); másrészt a screen passszok levédekezésében is fontos szerepük van, rögtön le kell válniuk a blokkolóról amint ezt észlelik és a pálya belső részét le kell zárniuk az elkapó útjából. 
Számozás: 60-79, 90-99



-Defensive End (DE)

A pozíció teljesen más testalkatot kíván, mint a 4-3 DE posztja. Míg ott a legfőbb faktor a sebesség, náluk az erő és a méret. Jellemző magasságuk 2 méter körüli, a mérleg pedig 140 kg körüli értéket mutat, ha egy ilyen védő rááll. Feladatuk a guard és a tackle közötti hézag elzáráKép sa, valamint az irányítóra helyezett nyomás alapszintjének biztosítása. Jellemzően a védelem legköltségesebb emberei, kivételes alkatuk miatt a draft első köreiben szoktak elkelni.
Számozás: 50-79, 90-99   DE 4-3as formáció


-Outside Linebacker (OLB)

A külső LB-k szinte a defensive endek mellett helyezkednek el, ezért ez a pozíció kivételes sebességet követel. Jellemző hogy a 3-4 csapaton belül kettősség van az OLB poszton: az egyik játékos jó zónázásban, emberfogásban valamint további védő feladatok ellátásában; a másik OLB inkább nagy sebességgel támadja az irányítót, a többi védekező feladathoz kevésbé ért. A második csoportba tartozó linebackerek sokszor egyetemen 4-3 DE-t játszanak, és csak profi csapatukban kerülnek LB posztra.                                              OLB 4-3as formáció
Számozás: 50-59, 90-99 



-Inside Linebacker (ILB)
A belső lienbackerek legfőképpen a futás megállításában és a belső zónák kialakításában játszanak kulcsszerepet, a 3-4 miatt azonban ők több lehetőséget kapnak az irányító siettetésére mint a 4-3 védekezés középső linebackere. Az ILB poszt nem kíván olyan speciális adottságú játékosokat mint mondjuk a védekező fal, de mivel ők a védelem esze, a rutin és a játék ismerete nagy fontossággal bír a játékosok ezen posztra történő kiválasztásakor.
Számozás: 50-59, 90-99

 

 

 

 
Special team (speciális egység)

KépA különböző rúgásoknál pályán lévő csapatot nevezzük special teamnek. Van egy vezetőjü k, az úgynevezett special teamer játékos, akinek van adóvevő a sisakjában, amin a koordinátortól megkapja az utasításokat. Ő minden special team játéknál a pályán van. A kiemelt posztokon kívül általában a kezdő csapatban nem játszó játékosok játszanak a special teamben.

 

-Kicker (K) /placekicker/ (Rúgó)

A földről történő rúgásokat végzi el. Ilyen a kezdőrúgás (kick-off) illetve a mezőnygól (field goal) kísérlet. A kezdő rúgást a rúgó csapat saját 30 yardos vonaláról végzik Képel. A labda egy kis m?anyag tartón (kick-off tee), helyezkedik el. A kezdőrúgás visszahordásnál természetesen a rúgónak is védekeznie kell. A másik eset, a field goal kísérlet, aminél, a hátra dobott, földre helyezett labdát pró bálja meg a kapuba juttatni. Elviekben a földre dobva dropból is van lehetősége erre, de ezt nem szokták használni. Különféle trükkös, vagy félre sikerült játékoknál, futat a labdával, illetve, a line of scrimmage mögül passzolhat is előre. Kistermet? erős lábú játékosok.

Számozás: 1-19

 

-Punter (P)

A kézből történő rúgásokat végzi el. Ilyen akkor fordul elő, ha egy csapat lemond a labdáról. Ilyenkor a kiindulási ponttól minél messzebbre kell rúgnia a line of scrimmagetől közvetlenül a kezébe dobott labdát. A másik eset, amikor a pályán van, az úgynevezett safety kickoff, amikor egy csapat a bekapott safety után, kézből köteles visszarúgni a labdát az ellenfélnek. Ilyenkor a 30 yardos vonalra felállva kézből próbálja jó messzire elrúgni a labdát. Puntoknál és safety kick-offnál a punter is védekezik a visszafutás ellen. Mivel általában nagyobbat rúgnak, mint a placekicker, sokszor a punter végzi el a sima kezdőrúgásokat is. A kickereknél általában nagyobb termet? játékosok,erősebb lábbal, de nem rúgnak annyira pontosan. Szándékosan trükkös, vagy elrontott játékoknál ő is passzolhat előre, vagy futhat a labdával.

Számozás: 1-19

 

-Longsnapper (LS)

Puntoknál illetve field goal kísérleteknél van a pályán. Ő az, aki a center helyéről, a kiinduló vonalról hátra dobja a labdát. Mezőnygól kísérletnél 7-8 yardra a holdernek, puntnál, pedig 8-10 yardra a punter kezébe. Miután eldobta a labdát, fel kell tartania a blokkolni igyekvő védőket, illetve a visszafutásnál neki is védekeznie kell. Általában tight endek szoktak longsnappert játszani, mivel a nagy termet kell a blokkoláshoz és a sebesség és erő a visszafutások elleni védekezéshez.

 

-Holder (H)

Field goal kísérleteknél van a pályán. A long snapper mögött 7-8 yardnyira térdel a pályán. Az ő jelére indul a játék. A Kép longsnapper hátra dobja neki a labdát, amit a csúcsával lefelé a földre rak, és a másik csúcsán fogja, amíg a rúgó el nem rúgja. Sokszor a csereirányító játszik holdert, hogy egy esetleges cseles játéknál tudjon passzolni. De sokszor a punter végzi ezt a munkát.

 

-Kick returner (KR)

A kezdőrúgásoknál ő fogadja a labdát. Feladata, hogy minél több yardot szerezzen a visszafutással. A special team többi tagja blokkol előtte. Kistermet? nagyon gyors, és jó irányváltó készséggel rendelkező játékosok. Runningbackek, cornerbackek vagy wide receiverek  szoktak kick returnert játszani.

 

-Punt returner (PR)

A puntoknál ő fogadja az elrúgott Képlabdát. Feladata, hogy visszafusson vele, a csapattárai blokkolnak előtte. Ha úgy ítéli meg, hogy túl közel kerültek hozzá a védők, és nem tud visszafutni vele, illetve fél a labda elvesztésétől, akkor elkapás előtt integetve jelzi, hogy nem kíván visszafutni, de cserében nem érhetnek hozzá a védőjátékosok (fair catch). A kick returnerrel megegyező tulajdonságok szükségesek ehhez a poszthoz, így itt is RB-k, CB-k, vagy WR-ek szoktak játszani.

 

 

 

 

 

 


 

Játékvezetők és feladataik

 Kép

 A mérkõzésen 7 bíró tevékenykedik. Mindenkinek külön pozíciója és feladata van. Amelyik bíró szabálytalanságot lát, az egy sárga kendõt dob a pálya területére. A büntetések mindig területvesztéssel járnak.
 


Főbíró (Referee): Ő a döntéshozó minden szituációban. A többi bíró, csak segíti és kiegészíti a munkáját. A pályán a snapnél az irányító mögött körülbelül 10-12 yardra, a pálya közepétõl kicsit jobbra (ha az irányító jobb kezes) helyezkedik. Könnyen megkülömböztethetõ a többi bírától, mivel fehér sapkát visel (a többi bíró feketét).Kép

 

Mezõnybíró (Umpire): Az a bíró, aki körülbelül 4-5 yar dra áll a line of scrimagetõl a védekezõ csapat oldalán.

 

Fő vonalbíró (Head Linesman): A partvonal mentén álló bírók fõnöke, mindig a pálya szélén, azon a yardvonalon (line of scrimmage)áll, ahonnan a támadás indul.

 Kép

 Segítő vonalbíró (Line Judge): Az a bíró, aki a Fõ vonalbíróval (Head Linesman) szemközti oldalon, vele egy vonalban helyezkedik.

 
Mélységi bíró (Back Judge): Az a bíró, aki 20-25 yardra áll a scrimage linetól a védekezõ csapat mögött, az erõs oldalon (Tight End oldalán). A Fõbíróhoz és a Mezõnybíróhoz hasonlóan a pálya területén helyezkedik.
 Kép
Hátsó segéd-vonalbíró (Field Judge): Az a bíró, aki 20-25 yardra áll a scrimage linetól a védekezõ cs apat mögött, ugyanazon az oldalon, ahol a Segítõ vonalbíró. Õis a partvonalon helyezkedik.

 

Hátsó fõ-vonalbíró (Side Judge): Az a bíró, aki 20-25 Képyardra áll a scrimage linetól a védekezõ csapat mögött, ugyanazon az oldalon, ahol a Fõ vonalbíró. Õ is a partvonalon helyezkedik. Feladata nagyjából megegyezik a  Hátsó segéd-vonalbíró feladataival.

 

^

 

 

Szabálytalanságok és büntetéseik

 

Kép Defensive holding, illegal use of hands: Valamelyik védõjátékos visszafogja az ellenfél játékosát (ha az ellenfél játékosa elhagyja a blokkoló játékos vonalát, visszahúzni nem lehet), vagy szabálytalanul blokkol. Az elkapókkal csak a scrimage linetól számított 5 yardon belül szabad ütközni, azon túl tilos.
Büntetés: 5 yard + automatikus First Down

 

Offensive holding: egy play során a támadó egység valamely tagja szabálytalan blokkolással (fogással) segíti a labdás embert.

Büntetés: 10 yard

 

Illegal block in the back: a támadó csapat szabálytalansága, a támadó játékos hátba löki a védő játékost.

Büntetés: 10 yard

 

 Delay of game: Ezt a büntetést kaphatja a támadó és a védekezõ csapat is, bár a védekezõ csapatot csak kirívó esetben súlytják ezzel a büntetéssel. A támadó csapatot akkor büntetik, ha a megadott támadó idõ alatt nem indítja el a playt (a play a snapel veszi kezdetét). A védekezõ csapat akkor kerül a büntetés sorsára, ha a Fõbíró (Referee), úgy ítéli meg, hogy nem teszik lehetõvé a támadóknak a play elindítását.
Büntetés: 5 yard

 Kép

Excessive time outs: A csapatoknak félidõnként 3 idõkérési lehetõségük van. Ha ezt a hármat kihasználta a csapat és mégis idõt kér, akkor kapják ezt a bün tetést
Büntetés: 5 yard + az órát visszaállítják

 

Facemask: két fokozata létezik. Az enyhébb mikor szándékosan „lefejeli” az ellenfél játékosát (a sisak rácsai csattanak). A súlyosabb, mikor a játékos ellenfele sisakrácsába kapaszkodik.
Büntetés: az elsõ esetben 5 yard, a másodikban 15 yard

 

False start: Ha a támadó csapatból valaki megmozdul a snap elõtt. Az irányítónak az elkapóknak és futóknak engedélyezett a mozgás (ezt hívják motionnek), de csak a scrimage lineal párhuzamosan és azt nem átlépve történhet a motion.
Büntetés: 5 yard

 

Kép Offside: Amikor a védelem egyik játékosának valamelyik testrésze a snap elõtt átnyúlik a line of scrimagen. Tehát ellentétben a támadókkal, a védõ játékosok mozoghatnak a snap elõtt, csak a line of scrimaget nem léphetik át.
Büntetés: 5 yard

 

Intentional Grounding: Az a szabálytalanság, mikor az irányító szándékosan incomplete passre törekszik, így elkerülve a sacket. Tehát kidobja a pályáról a labdát, úgy hogy egyik csapattársának sincs reális esélye elkapni azt, vagy földhöz vágja a labdát.
Büntetés: 10 yard + mínusz egy próbálkozás

 

Pass interference: büntethetik a védõt és a támadót egyaránt. A védekezõ játékos nem érhet úgy hozzá az elkapóhoz, hogy azzal akadályozná õt az elkapásban. A támadóra is érvényes ugyanez a szabály. Ha a passz elindítását követõen valaki hozzáér a labdához, már nem beszélhetünk pass interferencerõl.
Büntetés: Defensive pass interference Képesetén a szabálytalanság elkövetésének pontjától jöhet a támadó csapat és automatikus first down lép életb e. Ha az end zoneban történik a szabálytalanság, akkor 1 yardról jön a támadó csapat. A támadó játékos szabálytalansága esetén az elõzõ snap pontjától számított 10 yard büntetés.

 

Fair Catch Interference: Puntnál illetve kickoffnál, ha a visszahordót fair catch jelzése után támadják.
Büntetés: 15 yard

 

Illegal formation: olyan támadó felállás mikor a snapnél nem áll elég támadó játékos a line of scrimagen (minden egyes playnél 7 támadónak kell a vonalon állnia).
Büntetés: 5 yard

 

  Illegal motion: szabálytalan mozgás a támadó csapatban. Amikor egy idõben két támadó játékos is mozgást végez közvetlenül a snap elõtt.
Büntetés: 5 yard

 

Kicking an Opponent: Amikor egy játékos szándékosan belerúg játékostársába, akár játék közben, akár azon kívül.
Büntetés: 15 yard + a szabálytalan játékos kiállítása (és valószínüleg eltiltása).

 

Personal Foul: Kirívó egyéni szabálytalanság, mikor a játékos szükségtelenül sérülésveszélyes helyzetet teremt. Personal foulnak számít a kései ütközés: RoKépughing the Kicker (miután a rúgó elrúgta a labdát, már nem lehet ütközni vele), Roughing the Passer (miutá n az irányító eldobta a labdát, már nem lehet vele ütközni); az Unnecessary roughness (szükségtelen durvaság), az Unsportsmanlike Conduct (sportszerûtlen viselkedés).
Büntetés: 15 yard + automatikus First Down

 

Running into the Kicker: vétlen ütközés a rúgóval. A Roughing the Passer enyhébb változata.
Büntetés: 5 yard

 

Striking an Official: Amikor egy játékos meglöki, bántalmazza valamelyik bírót.
Büntetés: 15 yard + a vétõ játékos automatikus kizárása (és valószínüleg eltiltása)

 

Striking an Opponent: Amikor egy játékos játékon kívül bántalmazza játékostársát.
Büntetés: 15 yard + a vétõ játékos automatikus kizárása (és valószínüleg eltiltása).

 

Too Many Men on the Field: Minden csapatból egyszerre maximum 11-en lehetnek a pályán. Ha ennél többen vannak, a Delay of the game szabály lép érvénybe.
Büntetés: 5 yard

 


««««««»»»»»»

 

 Remélem hasznos volt ez a "kis" játékismertetés, és nem sikerült túl unalmasra, további jó játékot!

 

A leírások forrása: www.nfl.hu - a magyar amerikai foci portál